Правове виховання

Всі люди на Землі різні . Вони бувають різної статі , різного віку , різної зовнішності . Хтось відрізняється від інших кольором волосся , хтось кольором очей, а хтось кольором шкіри , зростом чи ходою . На Землі немає двох однакових людей , але у всіх людей однакові права , котрі називаються ПРАВАМИ ЛЮДИНИ . Тільки у дітей більше прав ніж у дорослих . Це ПРАВА ДИТИНИ .

Пам'ятка для батьків

  • Сприймайте свою дитину як рівну собі людину. Частіше давайте їй зрозуміти : ви на неї сподіваєтесь і впевнені , що вона виконає ваше доручення;
  • Залучайте свою доньку чи сина до спільної з вами діяльності;
  • Поважайте малюка та його справи;
  • Виховуйте у дитини розуміння того , що її настрій , як і ваш , впливає на емоційний стан інших членів родини.

Основні права дитини закріплені в таких міжнародно-правових документах, як Декларація правий дитини 1959 р. та Конвенції про права дитини 1989 р.

Основними 9 принципами, які закріплені в цих документах є :

Принцип 1. Всі діти, незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних та інших поглядів, національного чи соціального походження, статусу власності, народження, мають права, що містяться в Декларації прав дитини 1959 р. та Конвенції про права дитини 1989 р.:

«Ми – діти світу. Хто б не був нашими батьками, де б мі не жили, у що б не вірили, ставтеся до нас як до рівних»

Принцип 2. Дитина винна перебувати під особливим захистом, їй повинні бути надані всі можливості та умови для фізичного, психічного та соціального розвитку:

“Захищайте нас, щоб мі могли рости гідно і вільно ”.

Принцип 3. Діти, що мають фізичні недоліки, розумову відсталість, соціальні негаразди, повинні отримати особливу увагу, навчання, лікування:

“Якщо в нас є проблеми у фізичному чи розумовому плані - ще більше турбуйтеся про нас та враховуйте наші споживи”.

Принцип 4. Діти повинні розвиватися і виховуватися в сім’ї. Суспільство та уряд повинні забезпечити дітей, які не мають батьків, всіма необхідними умовами та підтримкою:

“Дайте нам жити в сім’ї. Якщо сім’я не може про нас турбуватися, візьміть нас до себе”.

Принцип 5. У дитини є право на безоплатну обов'язкову освіту. Дитина також повинна мати можливість відпочивати:

“Вчить нас добрі, щоб мі були щасливими і могли прожити життя”.

Принцип 6. Діти завжди мають бути першими серед тих, кому потрібно надати допомогу та підтримку:

“Нехай у важкі часи мі будемо перші, кому ви надаватимете допомогу. Майбутнє світу залежить від нас”.

Принцип 7. Дитина повинна мати право на ім'я і громадянство.

“Нехай у нас буде своє ім'я і земля, що ми можемо назвати своєї».

Принцип 8. Дитина винна бути захищена від всіх проявів жорстокості та експлуатації. Використання дитячої праці забороняється:

“Захистить нас від жорстокості та від тих, хто може з нами погано поводитися.”

Принцип 9. Дитина винна бути захищена від всіх видів дискримінації та виховуватись у дусі взаєморозуміння, терпимості, дружби між людьми, загального братерства:

“Виховуйте нас в умовах терпимості, любові та свободи. Коли ми виростемо, та також будемо пропагандувати світ та розуміння поміж людьми”.

Тобто правами дитини, згідно цих міжнародно-правових документів є наступні:

1) право на життя, виживання і вільний розвиток;

2) право на ім'я та на набуття громадянства;

3) право знати своїх батьків та користуватися батьківською турботою;

4) право не розлучатися з батьками наперекір їх бажанням;

5) право на возз'єднання з сім'єю, яка знаходиться в іншій державі;

6) право залишати країну та повертатися у свою країну;

7) право на захист у випадку незаконного перетину та повернення з-за кордону;

8) право вільно виражати свої думки з усіх питань;

9) право на волю думки, совісті, релігії;

10) право на свободу асоціацій та мирних зборів;

11) право на повну інформацію, яка сприяє благополуччю дитини;

12) право користуватися благами соціального забезпечення;

13) право користуватися послугами системи охорони здоров'я;

14) право на освіту;

15) право на захист від економічної експлуатації;

16) право на захист від незаконного зловживання наркотичними засобами та

психотропними речовинами, від всіх форм сексуальної експлуатації та сексуальних розбещень



Дитина буде поважати права інших людей, якщо її права будуть поважатися, якщо вона сама буде складати правила поведінки і нести за них відповідальність.

1. Коли порушуються права дитини?

• Коли немає безпеки для її життя та здоров”я.

• Коли її потреби ігноруються.

• Коли по відношенню до дитини спостерігаються випадки насильства або приниження.

• Коли порушується недоторканість дитини.

• Коли дитину ізолюють.

• Коли дитину залякують.

• Коли вона не має права голосу у процесі прийняття важливого для сім'ї рішення.

• Коли вона не може вільно висловлювати свої думки та почуття.

• Коли її особисті речі не є недоторканими.

• Коли її використовують у конфліктних ситуаціях з родичами.

Коли дитина стає свідком приниження гідності інших людей.

2. Як реагує дитина на порушення її прав?

• Їй стає важко спілкуватися з однолітками і дорослими (вона грубить, блазнює, б”ється, замикається в собі і т.д.)

• Її турбує особиста безпека і любов до неї.

• Вона часто буває в поганому настрої.

• Може втекти з дому.

• Може приймати наркотики або алкоголь.

• Може робити спроби суіциду (замаху на своє життя).

3. Де я можу дізнатись про права своїх дітей?

• Загальна Декларація прав людини, прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 10.12.1948 року.

• Конвенція про права дитини прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 20.02.1989 року.

• „Перші кроки”. Посібник для початкового вивчення прав людини. Amnesty International. Easton Str. London.

• Настільна книга для молоді „Твої права”. Міжнародна ліга прав дітей та молоді.

Київ 1999 р.

• Комітет сприяння захисту прав дитини м. Київ, тел. 295-26-96

• Всеукраїнський комітет захисту прав людини м. Київ, пров. Шевченка 13/21-в. к.8, тел. 228-87-83

4. Що батьки можуть зробити для своєї дитини?

• Пам”ятати що дитина – це окрема особистість, яка має свої власні почуття, бажання, думки, потреби, які потрібно поважати.

• Забезпечити її фізичну безпеку. Впевнитись, що вона має телефони 01, 02, 03, 04, імена та телефони близьких родичів, сусідів.

• Навчити її казати „Ні”, навчити захищатися, вміти поводити себе безпечно.

• Негайно припинити фізичну та словесну агресію по відношенню до неї та до інших людей.

• Знайти час для щирої розмови з дитиною кожного дня. Ділитися з дитиною своїми почуттями та думками.

• Пам”ятати про її вік та про те, що вона має особисті особливості.

• Залучати її до обговорення тих сімейних проблем, які можуть бути для неї доступними.

• Залучати дитину для створення сімейних правил.